مشکل اساسی در آزمون سراسری

گاهی ممکن است در سوالات و تست های کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی بین دو یا چند گزینه در پاسخ به سوالات دچار شک شویم. در این پست به این مشکل مهم و نحوه ی مواجهه با این سوالات خواهیم پرداخت تا به پاسخ صحیح برسیم و از تله های تستی که ممکن است در این سوالات باشد آگاه شویم.

 

اطلاعیه

برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.

برخی از دانش آموزان هستند که در درس خاصی شک می کنند مثلا دانش آموز در درسی که خوب مطالعه کرده و تست های زیادی حل کرده یا دانش آموز دیگری یادگیری اش ناقص بوده مثلا در درس زیست شناسی بین تمامی گزینه ها و تمامی سوال ها شک می کند و در برخورد با هر سوالی در بین چند گزینه به دام می افتد. شک در پاسخ دادن به سوالات تستی در کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی مختلف به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

1) شک های مطلق

2) شک های نسبی

شک

شک های مطلق

شک مطلق شامل چه مواردی می شود. در شک مطلق ما هیچ ایده ای در ارتباط با موضوع سوال مطرح شده نداریم و بین هست و نیست شک می کنیم. بین دو گزینه که پاسخ آنها مثلا 1 و ½ است شک می کنیم این دسته از شک ها معمولاً در درس های محاسباتی اتفاق می افتد مثلاً در درس های ریاضی و فیزیک که دانش آموز هیچ ایده و نظری در ارتباط اینکه بخواهد حتی با یک احتمال کوچک پاسخ سوال را در بین دو گزینه تشخیص دهد ندارد و دقیقا دوتا شک وجود دارد هر کدام از آنها ما را به هیچ عنوان کمک نمی کند برای پاسخ گویی به آن سوال.

پس به این دسته شک ها می گوییم شک های مطلق که در درس های اختصاصی و مخصوصا درس های تحلیلی در ارتباط با مسائل محاسباتی اتفاق می افتد یعنی در سوالاتی مانند استیوکیومتری، مسائل ژنتیک، فیزیک، ریاضی.

پیشنهاد

معمولا ما پیشنهادی که به این دسته شک در سوالات و گزینه ها به دانش آموز می کنیم این است که به این دسته از شک ها پاسخ ندهند. چون اساسا این شک ها پایه و اساس علمی ندارند و دانش آموز و داوطلب کنکور را در سر جلسه کنکور اذیت می کنند؛ گاهی اوقات می بینیم دانش آموز بعد از زدن گزینه مدنظر حتی به درس های بعدی هم که می رود باز هم در فکر پاسخ به آن سوال است و در واقع در پاسخ گویی به سوالات سایر دروس نیز تاثیر می گذارد.

مثال

مثلا دانش آموز یک سوالی را در درس ریاضی به صورت شک دار پاسخ داده و از جوابش مطمئن نیست و می رود سراغ درس زیست شناسی خوب ما در زیست شناسی متوجه می شویم که دانش آموز مدام در ارتباط با آن گزینه و آن سوال فکرهایی را می کند همش در ذهنش این مورد تکرار می شود نکند این سوال رو اشتباه جواب داده باشم، نکند من غلط زده باشم، نکند شک دار زده باشم، نکند سوال درست نباشد، نکند من نمره منفی بگیرم، نکند ترازم کم شود و همین موضوع باعث شود سطح اضطراب ما بالا رفته و باعث می شود تمرکز ما از بین برود و در کل آزمون به فکر چند سوالی که شک دار جواب داده ایم، هستیم. ما پیشنهاد می کنیم این دسته از این سوالات را پاسخ ندهید.

شک های نسبی

و اما دسته دوم شک های وسواسی و نسبی هستند. شک های نسبی و وسواسی معمولاً به دو علت اتفاق می افتد: اولین علت این است که تسلط ما روی درس مورد نظر بشدت بالاست و این موضوع باعث وسواس ما روی گزینه ها می شود. دسته دوم و علت دوم این است که ما روی قسمت مدنظر سوال، تسلط کافی نداریم و یادگیری های ناقص ما بسیار زیاد است. این دسته از شک ها معمولاً در درس های عمومی و قسمت های مفهومی و درس های تحلیلی مثل زیست شناسی رخ می دهد.

دانش آموز

پیشنهادی که ما برای این دسته از شک ها داریم این است که دانش آموز به اولین شکش پاسخ بدهد؛ یعنی دانش آموز بین دو گزینه در تست قرابت معنایی، شک کند که یک درس عمومی است به اولین شکش پاسخ بدهد چون معمولاً اولین شک اش درست ترین شک است و معمولاً به پاسخ درست ختم می شود و شک های دوم و سوم ما معمولاً شک هایی است که فرد وارد فاز وسواس گونه می شود.

پیشنهاد

پیشنهاد ما این است که اولین شک را پاسخ بدهید و حتما سوالی که در پاسخ آن در جلسه آزمون دچار شک شده در خانه بررسی کند و ببیند اولا چرا شک کرده و دوما شکی که کرده آیا پاسخ درست بوده یا نه؛ این خیلی برای ما مهم است که ما بدانیم دلایل شک ما چه چیزی است. اولین راهکاری که گفته شد این است که بخواهید اولین شک را پاسخ بدهید و یک نکته دیگری هم که می توانید رعایت کنید و از این مورد پیشگیری کنید این است که دانش آموز بخواهد این شرایط آزمون را در منزل برای خودش شبیه سازی کند؛ یعنی دانش آموز قبل از آزمون، آزمون غیر حضوری را انجام دهد.

این نکته را باید دانش آموز دقت کند که هیچ موقع در آزمون نمی گویند: دانش آموز عزیز مثلاً این سوال را از این قسمت طرح کرده ایم. مغز دانش آموز  فقط روی آن قسمت تمرکز کند و بخواهد به سوال پاسخ بدهد. مطالب به صورت کلی و پراکنده است و ما باید این را در منزل تمرین کنیم؛ نباید مطالب را برای خودمان دسته بندی کنیم که اگر تست سقوط آزاد این مدل را دیدیم، این راه حل رو برویم نباید این کار رو انجام دهیم. بهترین راهکار این است که تست های ترکیبی انجام بدهیم که در طول دو هفته و روز قبل از آزمون بخواهیم آزمون غیر حضوری خودمان را حل کنیم؛ در مجموع این کارها به برطرف کردن شک ما کمک می کند که بسیار موثر است.

مثال

این راهکار در ارتباط با سوالات که جای خالی دارد، بسیار عالی است و سوالاتی که در ادامه مثال می زنیم در درس دین و زندگی بین متقین و پرهیزگاران یا مثلاً بین صور اول و دوم می ماند این موضوعات را بخواهیم به چه شکلی پاسخ بدهیم دانش آموز بین این دو تا گزینه شک می کند مخصوصاً در درس هایی که جای خالی دارند مثلاً در درس زیست شناسی بسیار زیاد است.

در درس شیمی هم این نوع سوالات مشاهده می شود و در درسهای عمومی هم که ما هم به کرات این موضوع را می بینیم؛  در درس هایی که به این شکل هستند، پیشنهاد ما برای شما این است که دانش آموز نخواهد به گزینه ها نگاه کند یعنی دانش آموز جای خالی را با معلومات خود و بدون نگاه به گزینه ها پر کرده و سپس به گزینه های سوالات نگاه کند. پس در ارتباط با سوالاتی که جای خالی دارند، بهتر است به گزینه ها نگاه نکرده و خودمان بخواهیم سوالات رو در ابتدا حل کنیم و بعد سراغ گزینه ها برویم.

2 روش دیگر برای حل مشکل شک بین دو گزینه در آزمون آزمایشی و کنکور

روش اول) آمارگیری در منزل در هنگام آزمون آزمایشی

بهترین روش این است که قبل از آزمون در منزل این شرایط را مدیریت کرده باشیم. بطور مثال، زمان تمرین در منزل وقتی که در درس خاصی شک داشتیم و با وجود شک گزینه ها را پنجاه به بالا درست جواب داده بودیم؛ پس در آزمون اگر در درس مذکور شک داریم، گزینه ها را جواب بدهیم. اگر برعکس در منزل درصد بالایی از درس خاصی را اشتباه زده بودیم، پس در آزمون گزینه های شک دار آن درس را جواب ندهیم.

روش دوم) اگر شک 50 50 بود به سوال آزمون جواب بدهید

نظر دسته ای دیگر از مشاوران با استنباط به تحلیل آماری این است که اگر داوطلب در تست ها با شک رو به رو شد و پنجاه_پنجاه در درست یا غلط بودن گزینه ها شک داشتند، پاسخ سؤال را بدهند؛ زیرا ممکن است پنجاه درصد درست باشد و این به نفع داوطلب است چون ارزش هر تست صحیح سه برابر تست نادرست است.

 

اطلاعیه

برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.

 

“کاری از مرکز مشاوره تحصیلی آدنیا”