برنامه ریزی تخصصی درسی

هرم یادگیری چیست؟ (موثرترین روش یادگیری)
برنامه ریزی تخصصی درسی
با شک بین دو گزینه در آزمون سراسری چه کنیم؟
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
نکات کلیدی سر جلسه کنکور سراسری
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
حاشیه نویسی
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
مرور کردن
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
استرس در مطالعه و امتحان
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
مدیریت زمان در کنکور سراسری
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
افزایش سرعت مطالعه کنکور
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
8 راهکار افزایش ساعت مطالعه در کنکور
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
خلاصه نویسی
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
تحلیل آزمون
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
جمع بندی کنکور سراسری
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
نکاتی که باید سر جلسه آزمون سراسری رعایت شود
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
تکنیکهای تمرکز در مطالعه
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
خستگی هنگام مطالعه
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
روش صحیح مطالعه
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسری
نحوه ی مطالعه به روش PQRST
برنامه ریزی تخصصی درسی, کنکور سراسری, مشاوره تحصیلی کنکور سراسریتعریف یادگیری
احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که مطلبی را بخوانید و پس از چند روز آن را فراموش کنید. برای اینکه مطلبی در ذهن شما بماند و به راحتی آن را بخاطر بیاورید، لازم است مطلب را به روش درست یاد بگیرید. مغز و ذهن انسان بسیار پیچیده است و تا حدودی می توان گفت یک راز است؛ بنابراین، یادگیری نیز به عنوان یک عملکرد پایه برای مغز بسیار پیچیده خواهد بود. از این رو تعریف های مختلف و متعددی برای یادگیری ارائه شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.
معروف ترین تعریف یادگیری، تعریفی است که به وسیله کیمبل، پیشنهاد شده است: ” یادگیری (learning)، تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ می دهد. این تعریف نشان می دهد که یادگیری همواره باید قابل انتقال به رفتار مشاهده پذیر باشد یعنی یادگیرنده قادر به انجام کاری خواهد بود که پیش از یادگیری نمی توانست آن را انجام دهد؛ این تغییر رفتاری نسبتا پایدار است؛ یعنی نه موقتی و نه ثابت است؛ تغییر در رفتار الزاما نباید بالافاصله بعد از تجربه یادگیری رخ دهد. و در نهایت تغییر در رفتار از تجربه یا تمرین ناشی می شود و تجربه یا تمرین باید تقویت شود.
یادگیری به عنوان یک مهارت
یکی از دلایلی که باعث می شود هر چقدر ما آموزش می بینیم و کتاب می خوانیم موثر نباشد، روش نادرست یادگیری است. در واقع یادگیری یک مهارت است که می توان با تمرین و تکرار، آن را بهبود داد. یادگیری مهارتی است که یاد گرفتن آن می تواند، موفقیت ما را چند برابر کند.
روش های مخلتفی برای یادگیری وجود دارد؛ روش هایی مثل خواندن و مطالعه، سخنرانی و تدریس، نمایش، روش های صوتی و تصویری، کارهای گروهی و …
اما کدام یک از این روش ها تاثیر بیشتری در یادگیری دارد؟ برای پاسخ به این سوال شما باید با هرمی آشنا شوید به نام هرم یادگیری. این هرم اولین با توسط ادگار دیل مطرح شد؛ اما امروزه توسط آزمایشگاه آموزش ملی توسعه یافته است.
شکل این هرم را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
این هرم از هفت سطح مختلف تشکیل شده است که در ادامه به توضیح این سطوح می پردازیم:
1. گوش دادن به سخنرانی و یا تدریس
طبق آخرین تحقیقات این روش کمترین تاثیر را در یادگیری و حفظ اطلاعات دارد. سخنرانی یک نوع یادگیری غیر فعال است. بدست آوردن اطلاعات و درک آنها فقط از طریق سخنرانی تاثیر چندانی در یادگیری نخواهد داشت اما با شرکت کردن دانش آموزان در بحث های کلاسی و همچنین یادداشت برداری، یادگیری را عمیق تر کرد.
بنابراین توصیه مشاورین آدنیا به شما این است که هنگام حضور در سخنرانی و یا در کلاس تدریس حتما یادداشت برداری کرده و سعی کنید در بحث و گفتگوهای کلاسی شرکت نمایید.
2. مطالعه فردی
این روش در سطح دوم هرم قرار دارد و نسبت به روش اول موثرتر است. در این روش، تنها ۱۰% از مطالب را یاد می گیریم. خواندن کتاب های درسی جز روش های الزامی در مطالعه است. این روش در دانشگاه ها و مدارس کشور ما بیشترین استفاده را دارد. راه ها و روش های مختلفی برای خواندن کتاب های درسی وجود دارد که می تواند قابلیت شما را در حفظ و یاد آوری مطالب بیشتر کنند. یکی از اصولی ترین این راه ها روش PQRST است.
توصیه می کنیم برای یادگیری این روش مقاله زیر را مطالعه کنید.
3. صوتی و تصویری
در این روش، تدریس و یادگیری با استفاده از تصاویر، ویدیوها، پادکست ها، نمودار و غیره انجام می شود؛ این روش نیز تنها 20 درصد در یادگیری تاثیر دارد که تاثیر زیادی نیست. این روش زمانی موثرتر خواهد بود که با سایر روش های یادگیری که در این مطلب اشاره شده است، ترکیب شود.
توصیه مشاورین ما به شما این است که از ویدیوها و آموزش های تصویری استفاده کنید؛ که امروزه به لطف تکنولوژی، تعداد آن بسیار زیاد است و به راحتی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.
4. تصویر سازی و نمایش
در این روش با استفاده از نمایشگاه ها، موزه ها و دیگر مکان های قابل بازدید می توانیم میزان یادگیری را افزایش دهیم. تصویرسازی معمولا توسط معلم یا استاد برای دانش آموزان ارائه می شود.
در این روش دانش آموزان ابهام و تصورات غلط کمتری نسبت به روش های مطالعه منفعل دارند و مطالب درسی را بهتر به ذهن می سپارند. تصویرسازی می تواند یک روش بسیار موثر باشد. مخصوصا زمانی که اطلاعات مبهم و یا گیج کننده هستند. مزیت این روش این است که دانش آموز، فعال است و همین یادگیری فعالانه، می تواند نقش موثری داشته باشد.
5. بحث و گفتگوی گروهی
شرکت در بحث های گروهی یکی از روش های بسیار موثر یادگیری می باشد. از جمله مزایای این روش این است که دانش آموز، حضور فعال دارد و با پرسش و پاسخ از دبیر و یا دوستانش، می تواند فرایند یادگیری خود را بهبود بخشد. در صورتی که این روش به درستی پیاده سازی شود، باعث تثبیت بهتر اطلاعات در حافظه دانش آموز شود. بر خلاف روش های رقابتی و فردگرایانه برای یادگیری، بحث گروهی نوعی همکاری در یادگیری است که به تعامل دانش آموزان با یکدیگر متکی است. طبق هرم یادگیری این روش می تواند تا ۵۰% مطالب را در حافظه تثبیت کند.
6. تمرین عملی
تمرین عملی یک نوع یادگیری اکتشافی است که تا ۷۵% اطلاعات را در ذهن ما ثبت می کند. زمانی که دانش آموزان همراه با آموزش یک تمرین عملی نیز انجام می دهند، میتوانند خیلی سریعتر اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلندمدت منتقل کنند.
توصیه مشاورین آدنیا به شما این است، چیزهایی که یاد میگیرید را اجرا و تمرین کنید تا تاثیر این روش را در یادآوری بهتر مطالب ببینید.
7. آموزش به دیگران
تاثیرگذارترین روش در هرم یادگیری آموزش به دیگران است. اگر شما مطلبی را به دیگران آموزش دهید، یادگیری شما و همچنین حفظ و یادآوری مطالب توسط ذهن شما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بر اساس هرم یادگیری، دانش آموزان قادر هستند ۹۰ درصد از مطالبی که به دیگران آموزش می دهند را به یاد بسپارند. بهترین مکان برای آموزش به دیگران در گروه های مطالعاتی است. یکی از اصلی ترین فعالیت هایی که باید در یک گروه مطالعه همسالان توسط معلمان مهیا شود، این است که هر یک از اعضای گروه فرصتی داشته باشد تا به سایر اعضای گروه مسائل مورد مطالعه خود را آموزش دهد.
توصیه ما به شما این است که با دوستان خود گروه هایی را تشکیل دهید و مطالب درسی را برای یکدیگر تدریس کنید؛ این روش یادگیری، در به ذهن سپردن مطالب کمک زیادی به شما خواهد کرد.
سخن آخر
همانطور که متوجه شدید روش های مختلفی برای یادگیری وجود دارد و اثرگذاری هر روش یادگیری تحت تاثیر سبک یادگیری منحصر به فرد شماست. برخی دانش آموزان اطلاعات را از طریق یادگیری تصویری به بهترین وجه به یاد می آورند، در حالی که برخی دیگر با حالت شنیداری یادگیری بهتری دارند. برای اینکه اثربخشی مطالعه خود را به حداکثر برسانید، روش مطالعه منحصر به فرد خود را پیدا کنید. هر یک از روش های یادگیری که در هرم یادگیری به آن ها اشاره شده است مهم هستند. اگر برای شما دشوار است که همه مطالبی را که در طول سخنرانی ها تدریس می شود به خاطر بسپارید، یادداشت هایی که در طول سخنرانی برمی دارید می توانند توانایی شما برای شرکت در بحث های گروهی را بالا ببرد.
و نکته قابل توجه دیگر این است که شما برای دریافت نتیجه بهتر، باید از تمامی ۷ سطح این هرم استفاده کنید. یعنی به خاطر اینکه گفتیم سخنرانی و یا مطالعه، تنها ۵ الی ۱۰ درصد یادگیری را تشکیل می دهند، نباید آنها را کنار بگذاریم. هر روش، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. بهتر است که تمامی این مراحل را ( از سطح ۱ الی ۷)، به صورت همزمان انجام دهید تا قدرت یادگیری شما چندین برابر شود. علاوه بر آن استفاده از سایر روشها مثل یادداشت برداری به روش کرنل و نقشه کشی ذهنی هم به افزایش و بهبود یادگیری شما کمک خواهد کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.
“کاری از مرکز مشاوره تحصیلی آدنیا”
مشکل اساسی در آزمون سراسری
گاهی ممکن است در سوالات و تست های کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی بین دو یا چند گزینه در پاسخ به سوالات دچار شک شویم. در این پست به این مشکل مهم و نحوه ی مواجهه با این سوالات خواهیم پرداخت تا به پاسخ صحیح برسیم و از تله های تستی که ممکن است در این سوالات باشد آگاه شویم.
برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.
برخی از دانش آموزان هستند که در درس خاصی شک می کنند مثلا دانش آموز در درسی که خوب مطالعه کرده و تست های زیادی حل کرده یا دانش آموز دیگری یادگیری اش ناقص بوده مثلا در درس زیست شناسی بین تمامی گزینه ها و تمامی سوال ها شک می کند و در برخورد با هر سوالی در بین چند گزینه به دام می افتد. شک در پاسخ دادن به سوالات تستی در کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی مختلف به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:
1) شک های مطلق
2) شک های نسبی
شک های مطلق
شک مطلق شامل چه مواردی می شود. در شک مطلق ما هیچ ایده ای در ارتباط با موضوع سوال مطرح شده نداریم و بین هست و نیست شک می کنیم. بین دو گزینه که پاسخ آنها مثلا 1 و ½ است شک می کنیم این دسته از شک ها معمولاً در درس های محاسباتی اتفاق می افتد مثلاً در درس های ریاضی و فیزیک که دانش آموز هیچ ایده و نظری در ارتباط اینکه بخواهد حتی با یک احتمال کوچک پاسخ سوال را در بین دو گزینه تشخیص دهد ندارد و دقیقا دوتا شک وجود دارد هر کدام از آنها ما را به هیچ عنوان کمک نمی کند برای پاسخ گویی به آن سوال.
پس به این دسته شک ها می گوییم شک های مطلق که در درس های اختصاصی و مخصوصا درس های تحلیلی در ارتباط با مسائل محاسباتی اتفاق می افتد یعنی در سوالاتی مانند استیوکیومتری، مسائل ژنتیک، فیزیک، ریاضی.
پیشنهاد
معمولا ما پیشنهادی که به این دسته شک در سوالات و گزینه ها به دانش آموز می کنیم این است که به این دسته از شک ها پاسخ ندهند. چون اساسا این شک ها پایه و اساس علمی ندارند و دانش آموز و داوطلب کنکور را در سر جلسه کنکور اذیت می کنند؛ گاهی اوقات می بینیم دانش آموز بعد از زدن گزینه مدنظر حتی به درس های بعدی هم که می رود باز هم در فکر پاسخ به آن سوال است و در واقع در پاسخ گویی به سوالات سایر دروس نیز تاثیر می گذارد.
مثال
مثلا دانش آموز یک سوالی را در درس ریاضی به صورت شک دار پاسخ داده و از جوابش مطمئن نیست و می رود سراغ درس زیست شناسی خوب ما در زیست شناسی متوجه می شویم که دانش آموز مدام در ارتباط با آن گزینه و آن سوال فکرهایی را می کند همش در ذهنش این مورد تکرار می شود نکند این سوال رو اشتباه جواب داده باشم، نکند من غلط زده باشم، نکند شک دار زده باشم، نکند سوال درست نباشد، نکند من نمره منفی بگیرم، نکند ترازم کم شود و همین موضوع باعث شود سطح اضطراب ما بالا رفته و باعث می شود تمرکز ما از بین برود و در کل آزمون به فکر چند سوالی که شک دار جواب داده ایم، هستیم. ما پیشنهاد می کنیم این دسته از این سوالات را پاسخ ندهید.
شک های نسبی
و اما دسته دوم شک های وسواسی و نسبی هستند. شک های نسبی و وسواسی معمولاً به دو علت اتفاق می افتد: اولین علت این است که تسلط ما روی درس مورد نظر بشدت بالاست و این موضوع باعث وسواس ما روی گزینه ها می شود. دسته دوم و علت دوم این است که ما روی قسمت مدنظر سوال، تسلط کافی نداریم و یادگیری های ناقص ما بسیار زیاد است. این دسته از شک ها معمولاً در درس های عمومی و قسمت های مفهومی و درس های تحلیلی مثل زیست شناسی رخ می دهد.
پیشنهادی که ما برای این دسته از شک ها داریم این است که دانش آموز به اولین شکش پاسخ بدهد؛ یعنی دانش آموز بین دو گزینه در تست قرابت معنایی، شک کند که یک درس عمومی است به اولین شکش پاسخ بدهد چون معمولاً اولین شک اش درست ترین شک است و معمولاً به پاسخ درست ختم می شود و شک های دوم و سوم ما معمولاً شک هایی است که فرد وارد فاز وسواس گونه می شود.
پیشنهاد
پیشنهاد ما این است که اولین شک را پاسخ بدهید و حتما سوالی که در پاسخ آن در جلسه آزمون دچار شک شده در خانه بررسی کند و ببیند اولا چرا شک کرده و دوما شکی که کرده آیا پاسخ درست بوده یا نه؛ این خیلی برای ما مهم است که ما بدانیم دلایل شک ما چه چیزی است. اولین راهکاری که گفته شد این است که بخواهید اولین شک را پاسخ بدهید و یک نکته دیگری هم که می توانید رعایت کنید و از این مورد پیشگیری کنید این است که دانش آموز بخواهد این شرایط آزمون را در منزل برای خودش شبیه سازی کند؛ یعنی دانش آموز قبل از آزمون، آزمون غیر حضوری را انجام دهد.
این نکته را باید دانش آموز دقت کند که هیچ موقع در آزمون نمی گویند: دانش آموز عزیز مثلاً این سوال را از این قسمت طرح کرده ایم. مغز دانش آموز فقط روی آن قسمت تمرکز کند و بخواهد به سوال پاسخ بدهد. مطالب به صورت کلی و پراکنده است و ما باید این را در منزل تمرین کنیم؛ نباید مطالب را برای خودمان دسته بندی کنیم که اگر تست سقوط آزاد این مدل را دیدیم، این راه حل رو برویم نباید این کار رو انجام دهیم. بهترین راهکار این است که تست های ترکیبی انجام بدهیم که در طول دو هفته و روز قبل از آزمون بخواهیم آزمون غیر حضوری خودمان را حل کنیم؛ در مجموع این کارها به برطرف کردن شک ما کمک می کند که بسیار موثر است.
مثال
این راهکار در ارتباط با سوالات که جای خالی دارد، بسیار عالی است و سوالاتی که در ادامه مثال می زنیم در درس دین و زندگی بین متقین و پرهیزگاران یا مثلاً بین صور اول و دوم می ماند این موضوعات را بخواهیم به چه شکلی پاسخ بدهیم دانش آموز بین این دو تا گزینه شک می کند مخصوصاً در درس هایی که جای خالی دارند مثلاً در درس زیست شناسی بسیار زیاد است.
در درس شیمی هم این نوع سوالات مشاهده می شود و در درسهای عمومی هم که ما هم به کرات این موضوع را می بینیم؛ در درس هایی که به این شکل هستند، پیشنهاد ما برای شما این است که دانش آموز نخواهد به گزینه ها نگاه کند یعنی دانش آموز جای خالی را با معلومات خود و بدون نگاه به گزینه ها پر کرده و سپس به گزینه های سوالات نگاه کند. پس در ارتباط با سوالاتی که جای خالی دارند، بهتر است به گزینه ها نگاه نکرده و خودمان بخواهیم سوالات رو در ابتدا حل کنیم و بعد سراغ گزینه ها برویم.
2 روش دیگر برای حل مشکل شک بین دو گزینه در آزمون آزمایشی و کنکور
روش اول) آمارگیری در منزل در هنگام آزمون آزمایشی
بهترین روش این است که قبل از آزمون در منزل این شرایط را مدیریت کرده باشیم. بطور مثال، زمان تمرین در منزل وقتی که در درس خاصی شک داشتیم و با وجود شک گزینه ها را پنجاه به بالا درست جواب داده بودیم؛ پس در آزمون اگر در درس مذکور شک داریم، گزینه ها را جواب بدهیم. اگر برعکس در منزل درصد بالایی از درس خاصی را اشتباه زده بودیم، پس در آزمون گزینه های شک دار آن درس را جواب ندهیم.
روش دوم) اگر شک 50 50 بود به سوال آزمون جواب بدهید
نظر دسته ای دیگر از مشاوران با استنباط به تحلیل آماری این است که اگر داوطلب در تست ها با شک رو به رو شد و پنجاه_پنجاه در درست یا غلط بودن گزینه ها شک داشتند، پاسخ سؤال را بدهند؛ زیرا ممکن است پنجاه درصد درست باشد و این به نفع داوطلب است چون ارزش هر تست صحیح سه برابر تست نادرست است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.
“کاری از مرکز مشاوره تحصیلی آدنیا”
سر جلسه آزمون باید چه نکاتی را رعایت کرد؟
بخش اعظم موفقیت داوطلبان در کنکور، مربوط به خود جلسه آزمون و چند روز قبل از آن است؛ چرا که بسیاری از متقاضیان در اثر مواجه با مشکلاتی ساده، از پاسخگویی به سوالات باز مانده و زمان را از دست می دهند از جمله نکاتی که داوطلبان باید در جلسه آزمون رعایت کنند می توان به مدیرت زمان، تکنیک های سرجلسه آزمون و آماده کردن وسایل مورد نیاز اشاره کرد با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری داوطلبان وارد مرحله ای حساس از زندگی خود شده که می توانند با استفاده از روش های صحیح به نتیجه دلخواه خود در اعلام نتایج نهایی نزدیک شوند از عمده مشکلات ماه آخر کنکور می توان به استرس بالا، عدم توانایی مدیریت زمان سر جلسه آزمون و باور نداشتن توانایی های فردی اشاره کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.
بارها با داوطلبانی مواجه شدیم که علی رغم داشتن آمادگی لازم برای شرکت در آزمون، نتوانستند به همه سؤال ها پاسخ دهند در نتیجه موفق به کسب رتبه قبولی در رشته محل مورد علاقه نشده و سوالاتی همانند “چکار کنم که سر جلسه کنکور وقت کم نیاورم؟”، “چگونه استرس خود را کم کنم تا از زدن پاسخ اشتباه جلوگیری کنم؟” و یا سوالات مشابه استفاده می کنند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به صورت کامل نکاتی را ذکر کرده ایم که باید سر جلسه آزمون رعایت کنید.
نکات مورد توجه در روز قبل کنکور سراسری
مدیریت روزها و ساعات پایانی باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور سراسری یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در موفقیت کنکور است و ارتباط مستقیم با عملکرد داوطلبان در جلسه آزمون دارد؛ چرا که سبب می شود داوطلبان بتوانند به بهترین نحو از توانایی های خود استفاده کنند. در ادامه به بررسی نکات لازم در مدیریت روزهای قبل از کنکور پرداخته شده است.
1- در روز قبل از كنكور، درس خواندن به منظور یادگیری ممنوع
در صورت نیاز به مطالعه، فقط به دوره نكات مهم و خلاصه نویسی ها بسنده كنید و به هیچ وجه به دوره مطالبی كه از نظرتان گنگ یا پیچیده است نپردازید. زیرا مطالعه فشرده در روز آخر هیچ نتیجه ای جز آشفته كردن احتمالی ذهن شما نخواهد داشت.
2- شناسایی حوزه امتحانی
داوطلبان بهتر است در روز قبل از برگزاری آزمون، نسبت به شناسایی حوزه امتحانی خود اقدام کنند تا در روز برگزاری آزمون با آرامش کامل در جلسه آزمون حاضر شوند. در نظر داشته باشید آدرس حوزه امتحانی، شماره داوطلبی و سایر اطلاعات داوطلبان بر روی کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ذکر شده است.
4- خوردن شام سبک و خواب راحت
شب قبل از کنکور شام سبکی بخورید تا راحت تر بخوابید و در وعده های روزانه هم، غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده مثل نان، برنج و سیب زمینی بخورید.
از آنجایی که در کنکور سرعت به همراه دقت مورد توجه است بنابراین داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود؛ به همین جهت از انجام کارهایی همچون تمرین و مطالعه در شب های باقی مانده به کنکور که سبب ایجاد استرس و خستگی در سیستم ایمنی بدن شما می شود دوری کنید.
5- نوشیدنی های آرام بخش بنوشید
نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب، دوغ یا مقداری ماست سبب کاهش استرس در داوطلب می شود. البته اگر دستگاه گوارش شما به شیر حساسیت دارد از شیر صرف نظر کنید. چای سبز، بادرنجبویه، اسطوخودوس و سنبل طیب و گل گاوزبان هم باعث آرامش خواهد شد و خوابی راحت را برایتان به ارمغان می آورند.
6- دارو مصرف نکنید
شب قبل از امتحان به هیچ عنوان داروهای خواب آور مصرف نکنید و سعی کنید با دمنوش ها دردهای احتمالی مثل سردرد را تسکین دهید.
7- آماده کردن وسایل مورد نیاز
چند مداد مشکی نرم، پاک کن، مداد تراش، کارت ورود به جلسه، سنجاق، کارت ملی، ساعت مچی، دستمال کاغذی یا پارچه ای، یک بطری آب کوچک در بسته، مواد قندی مثل شکلات را از روز یا شب قبل کنکور آماده کنید و یک جا قرار دهید و به هیچ عنوان این کار را برای صبح نگذارید.
مدیریت جلسه کنکور سراسری
از چه درسی شروع کنیم؟
اگه تاکنون در آزمون های آزمایشی که تا قبل از کنکور شرکت کرده اید عادت داشته اید از یک درس خاص از دفترچه شروع کنید مثلا از درسی که قوی تر هستید اکنون نیز همین کار را انجام دهید و عادات خود را بصورت ناگهانی سر جلسه کنکور تغییر ندهید. اما اگر به ترتیب سوالات دفترچه آزمون جواب می دادید، سر جلسه کنکور نیز به همان ترتیب دفترچه پاسخ دهید. ضمناً اگر تاکنون در آزمون های آزمایشی شرکت نکرده اید، بهتره است به ترتیب دفترچه سوالات پاسخ دهید.
حتما از تکنیک ضربدر و منها برای تنظیم وقت استفاده کنید
در جلسه آزمون حتما از تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی برای مدیریت زمان استفاده کنید تا دچار کمبود وقت نشوید. قرار نیست در سری اول، به تمامی سوالات، مخصوصا سوالات وقت گیر پاسخ دهید.
مراقب اعداد ۱ تا ۴ در گزینه ها باشید
مراقب شماره سؤال و خانه های پاسخ برگ که پر می کنید، باشید. برای مثال در پاسخ به سوالاتی که دارای گزینه های عددی هستند، دقت کافی داشته باشید. بالفرض جواب صحیح عدد 3 می باشد که در گزینه 2 قرار دارد و شما اشتباها گزینه 3 را به جای گزینه 2 انتخاب می کنید.
شانسی جواب دادن ممنوع
به هیچ وجه سوالی را شانسی جواب ندهید حتی اگر به صورت 50-50 بین دو گزینه شک دارید، در اکثر موارد ثابت شده که داوطلبان گزینه غلط را انتخاب می کنند زیرا در دام آموزشی این سوالات می افتند. طراحان سوالات طوری گزینه ها را ارائه میدهند که اگر داوطلب یادگیری ناقص داشته باشد، در دام آموزشی بیفتد. بنابراین شانسی جواب دادن ممنوع حتی اگر تعداد سوالاتی که جواب داده اید کم باشد.
اگر سوالات بیش از حد انتظار سخت بود
اگه سوالات یک درس سخت تر از حد معمول و نسبت به سال های قبل مشکل تر بود روحیه خود را حفظ کنید. سوالات برای همه سخت است، حتی برای رتبه یک کشور. ممکن است در برخی از موارد پیش بیاید که حتی رتبه ۱ نتواند یک درس خاص را بالای 90 درصد بزند. پس نگران نباشید مهم نیست اگر درصدی که مد نظرتان بود را نتوانستید بیاورید مهم ایت است که نسبت به سایر رقبا درصد بهتری بزنید. اگر کنکور سخت باشد برای همه سخت است و اینجا کسی موفق خاوهد شد که روحیه اش را حفظ کند. در این حالت به هیچ وجه برای اینکه تعداد بیشتری از سوالات را جواب داده باشید شانسی نزنید.
روی این سوالات اصلا فکر نکنید و رد شوید
اگر مبحثی را از یک درس خاص حذف کردید و اصلا نخواندید، سر جلسه کنکور هم سراغ آن سوالات نروید. البته اگر خیلی وقت اضافه آوردید در سری دوم می توانید بروید سراغ این تیپ از سوالات؛ زیرا ممکن است امسال سوالات خیلی ساده طرح شده باشند و بتوانید به آن ها پاسخ دهید. اما در سری اول به هیچ وجه وقت خود را صرف سوالات مباحثی که اصلا تا به حال نخواندید نکنید.
تعداد و شماره سوالات هر درس را حفظ باشید
از قبل نگاه کنید و ببینید از هر درس چه تعداد سوال می آید و حتی شماره سوالات هر درس از چند تا چند است. طبق این روش در جلسه کنکور بهتر می توانید برنامه ریزی کنید. مثلا وقتی سوال شماره 150 هستید می دانید چند سوال دیگر از سوالات این درس باقی مانده و چند دقیقه از مدت زمانی که برای این درس وقت دارید باقی مانده است. البته خیلی هم در محاسبه وقت و سوالات باقی مانده وسواس به خرج ندهید و تمرکزتان به جواب دادن سوالات باشد، اما از تنظیم وقت هم نباید غافل شد.
تکنیک تورهای نجات
برای مقابله با این افکار و استفاده از حداکثر توانایی در کمال آرامش، یک تکنیک به شما آموزش خواهم داد به نام تورهای نجات!
فرض کنید قرار است حد فاصل دو ساختمان بلند را از روی یک چوب باریک عبور کنید. خیلی دلهره آور و اضطرابزاست و درواقع غیر ممکن. اما اگر هنگام عبور از این مسیر شما چتر نجات داشته باشید و با طنابهای محافظ شما را با یک هلی کوپتر مهار کرده باشند و در زیر مسیر عبور، تورهای نجات پهن کرده باشند که در صورت سقوط هیچ آسیبی به شما وارد نشود؛ حال چطور؟ آیا باز هم مثل قبل، این مسیر دلهره آور و اضطراب زاست؟
با پهنِ این تورهای نجات خواهید دید که با چه آرامشی در جلسه آزمون سراسری حاضر شده و نتیجه دلخواه خود را کسب خواهید کرد و اگر نتیجه آن گونه که انتظار داشتید رقم نخورد، نگران نیستید زیرا از قبل برایش یک تور نجات پهن کرده اید.
هوش تحصیلی (IQ) و هوش هیجانی (EQ)
هوش تحصیلی (IQ) تنها موردی نیست که در آزمون سراسری مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد، بلکه داوطلبان کنکور علاوه بر مهارت های تحصیلی باید از یک سری مهارت های فراتحصیلی نیز برای موفقیت در این آزمون سرنوشت ساز کنکور بهره ببرند.
هوش هیجانی (EQ) یکی از فاکتورهایی است که در آزمون سراسری مورد ارزیابی قرار میگیرد و در واقع توانایی مدیریت بر خود و شرایط آزمون از مؤلفه های این هوش در جلسه آزمون به حساب می آید که یک داوطلب کنکوری برای موفقیت در آزمون باید این دو مؤلفه را تقویت کند.
تقویت هوش هیجانی
تقویت هوش هیجانی، خود بحث مفصلی است و نیازمند تمرین در طول سال خواهد بود و جداگانه به آن خواهیم پرداخت. اما در اینجا به چند نکته کوتاه اشاره می کنم:
هنگام مواجه شدن با سؤالات سخت و غیر منتظره، خونسردی خود را حفظ کنید و به راحتی با تکنیک های مدیریت خود و مدیریت جلسه آزمون سعی کنید از آن سؤالات عبور کنید یا با علامتی آنها را مشخص کرده که اگر در پایان آزمون فرصتی باقی ماند به آنها فکر کنید.
هرگز فراموش نکنید که شما در کنکور بسته به هدفی که برای خود برگزیده اید فقط باید به تعدادی از سؤالات که بلد هستید پاسخ دهید و این امر در آرامش شما بسیار مؤثر است. همچنین فراموش نکنید که اگر شما با سؤالی سخت مواجه می شوید، سایر داوطلبان از این قاعده مستثنی نبوده و آنها هم با این سؤالات مواجه خواهند شد و اصطلاحاً می گوییم؛ آزمون اگر سخت است، برای همه سخت است. کسی موفق خواهد بود که در مواجه با این سؤالات بتواند خود و آزمون را مدیریت کند.
11 وسیله مورد نیاز برای روز کنکور
همه داوطلبایی که تصمیم دارند در کنکور سراسری شرکت کنند لازم است قبل از زمان برگزاری کنکور سراسری وسایل لازم برای روز آزمون را از قبل تهیه کرده و در روز آزمون همراه خود داشته باشند.
1- کارت ورود به جلسه
کارت ورود به جلسه یکی از مهم ترین مدارکی می باشد که روز کنکور بایستی حتما به همراه داشته باشید. برای دریافت این کارت لازم است تا چند روز قبل از برگزاری کنکور وارد سایت سنجش شده و با اطلاعات ثبت نامی خود اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه نمایید. داوطلبانی که کارت ورود به جلسه کنکور سراسری خود را در روز آزمون به همراه نداشته باشند، اجازه شرکت در کنکور سراسری را نخواهند داشت.
2- کارت شناسایی
برای کنترل و مطابقت تصویر داوطلب، اطلاعات کارت ورود به جلسه و اطلاعات فردی شناسنامه ای، حتما یک کارت شناسایی باید همراه داوطلب باشد. این کارت شناسایی باید کارت ملی باشد اما توصیه مشاوران آدنیا به همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه می باشد. داوطلبانی که کارت ملی ندارند می توانند شناسنامه خود را به همراه داشته باشند و از این لحاظ مشکلی پیش نخواهد آمد.
3- ساعت مچی
به خاطر اهمیت زمان در سر جلسه آزمون بهتر است حتما یک ساعت به همراه خود داشته باشید تا بتوانید، زمان را کنترل کنید.
4- مداد نرم
حتما 3 عدد مداد مشکی نرم و تراشیده به همراه خود داشته باشید. برای این که پاک کردن مدادتان راحت تر باشد از مداد HB استفاده کنید. البته اگه تمایل به جواب دادن سوالات با اتود دارید، مشکلی وجود ندارد اما احتمال خراب شدن اتودتان را هم در نظر بگیرید و حتما همراه خود مداد داشته باشید تا در صورت نیاز به مداد، دچار مشکل نشوید.
5- پاک کن
علت اینکه در کنکور از مداد یا اتود استفاده می کنید این است که اگر تستی را غلط جواب دادید، بتوانید آن را پاک کنید و گزینه درست را وارد نمایید. تمامی داوطلبان سر جلسه آزمون، پاک کن لازم دارند. بهتر است 2 عدد پاک کن همراه خود داشته باشید. توصیه می کنیم که از پاک کن با کیفیت استفاده کنید، تا پاسخ برگتان حین پاک کردن سیاه نشود.
6- مداد تراش
حتما یک تراش تیز همراه خود داشته باشید تا در صورتی که لازم شد مدادتان را بتراشید.
7- سوزن ته گرد یا سنجاق قفلی
سر جلسه آزمون لازم است تا حتما کارت ورود به جلسه خود را به سینه خود وصل کنید. برای این کار هم احتیاج به سنجاق قفلی یا سوزن ته گرد دارید.
8- مواد قندی
برای جواب دادن به سوالات کنکور، لازم است تا از فکرتان استفاده کنید که این امر باعث افت انرژیتان می شود. از آنجایی که زمان آزمون طولانیست ممکن است حتی احساس ضعف نیز به شما دست بدهد. پس بهتر است تا حتما مقداری خوراکی قندی مثل شکلات، بیسکوییت، خرما و … همراه خود داشته باشید.
البته توصیه مشاوران آدنیا همراه داشتن مقداری خرما یا انجیر برای زمانیست که قندتان افتاده است چون موادی که دارای قند طبیعی هستند، خیلی سریعتر کمک می کند تا انسولین خونتان بالا رود. حتما یک لقمه کوچک نان و پنیر، خرما و گردو برای مواقعی که دچار ضعف شده اید، داشته باشید. به هیچ عنوان از خوراکی هایی که ممکن است دست و یا پاسخنامه شما را کثیف کند، استفاده نکنید.
9- یک بطری آب و آبمیوه
حتما همراه خودتان یک بطری آب و آبمیوه یا شربت داشته باشید تا هر وقت احساس تشنگی کردید، بتوانید از آب یا آبمیوه خود استفاده کنید. به هیچ عنوان بطری خود را بر روی پاسخنامه تان قرار ندهید و درب بطری را نیز ببندید تا روی دفترچه و پاسخ برگتان نریزد.
10- دستمال کاغذی یا پارچه ای
ممکن است به هر دلیلی سر جلسه کنکور دستمال کاغذی یا پارچه ای احتیاج داشته باشید. پس بهتر است تا همراه خودتان مقداری دستمال کاغذی و یه عدد دستمال پارچه ای داشته باشید.
11- لباس راحت و مناسب آزمون
سعی کنید لباسی که برای جلسه کنکور می پوشید؛ کاملا آزاد، راحت و مناسب آزمون باشد. بهتر است تا لباسی که می پوشید خنک باشد، زیرا آزمون در فصل تابستان برگزار می شود.
12- جدول زمان بندی
جدول زمان بندی، جدولی است که زمان های نقصانی در روی دفترچه آزمون درج شده است. در آزمون سراسری به هر داوطلب در تمام گروه های آزمایشی یک پاسخنامه و دو دفترچه سوال آزمون عمومی 1 و آزمون اختصاصی 2 در قالب دو بسته نایلونی داده می شود. این بسته ها شخصی سازی شده و مشخصات داوطلبان بر روی پاسخنامه و جلد دفترچه سوالات درج شده است که داوطلبان باید پاسخ هر دو دفترچه را در همان یک برگ پاسخنامه تحویل شده علامتگذاری کنند.
نکات تکمیلی سر جلسه کنکور سراسری
- پس از ورود به حوزه امتحانی، به تابلوهای نصب شده دقت کنید تا به راحتی صندلی خود را پیدا کنید. در صورتی که صندلی تان مشکلی داشت، از مراقبان حاضر در جلسه کمک بخواهید.
- پس از دریافت برگه پاسخنامه، شماره پاسخنامه را با شماره صندلی و شماره کارت خود مطابقت دهید. این کار را هنگام دریافت دفترچه عمومی و اختصاصی نیز حتما انجام دهید.
- با نام خدا آزمون خود را شروع کنید و از او بخواهید که آن چه به مصلحتتان است، برایتان رقم بزند.
- برای باز کردن (پکیج) دفترچه تان شتاب زده عمل نکنید؛ زیرا اضطراب و نگرانی ناشی از این شتابزدگی، بسیار بدتر از چند ثانیه ای است که شما از دست می دهید.
- یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ابتدای برگزاری آزمون رخ می دهد (احساس فراموشی) است. توجه کنید که این احساس، کاذب است و وقوع آن طبیعی است. بسیاری از دارندگان رتبه های تک رقمی آزمون سراسری نیز از این حس سخن گفته اند، ولی با اعتماد به نفس و رفتن به سراغ سوال هایی که بر آنها تسلط بیشتری داشته اند، بر این حس غلبه کرده اند؛ حسی که معمولا در همان دقایق اول شروع آزمون، با گرم شدن ذهن از بین می رود.
- بعد از شروع آزمون، در فواصل مختلف از بلندگوی حوزه امتحانی، جملاتی خطاب به مراقبان و رابطان حاضر در جلسه آزمون گفته می شود؛ مانند: رابطان! اجرای بند 3 و …، ذهن خود را به این جملات معطوف نکنید؛ زیرا این جملات خطاب به شما گفته نمی شود.
- ساعت به همراه خود داشته باشید و سعی کنید که وقت خود را تنظیم کرده و آن را تلف نکنید و در زمان تعیین شده برای هر درس به سوالات پاسخ دهید؛ البته در تنظیم وقت نه آنقدر وسواس به خرج دهید که هر لحظه به ساعت نگاه کنید و نه آنقدر بیخیال شوید که آخر هر درس به ساعت نگاه کنید. به هر حال در جلسه آزمون، هیچ کس مسئول اعلام وقت به شما نیست و خودتان باید مراقب وقتتان و مدیریت آن باشید.
- با سوال ها لج نکنید (به هیچ وجه روی یک سوال بیش از حد، مکث نکنید). حتی اگر بتوانید به سوالی بعد از چند دقیقه پاسخ دهید، باز هم به تلف کردن وقتش نمی ارزد؛ زیرا در همان مجموعه سوالات، سوال های آسان تری هست که حتما می توانید به آنها جواب دهید. حال اگر با انجام این کار (یعنی اتلاف وقت زیاد برای حل یک سوال سخت) در انتهای آزمون، وقت کم بیاورید و مثلاً نتوانید 12 سوال آخر را بخوانید، مطمئن باشید بین آنها حداقل 3 یا 4 سوال بوده که به راحتی با یک نگاه قابل پاسخ دادن بوده اند و شما آنها را در ازای حل یک سوال سخت از دست داده اید (توجه داشته باشید که ارزش سوال های یک درس، یکسان است و پاسخ دادن به 5 سوال سحت یا 5 سوال آسان در یک درس، تفاوتی ندارد).
- این مسئله درباره توجه به یک درس و بی توجهی به سایر دروس هم صادق است. یک سال بهترین دانش آموز کلاسی، که همیشه در کلاس و آزمون های آزمایشی بهترین نتیجه را می آورد، رتبه ای دور از انتظار را کسب کرد. وقتی دلیلش را پرسیدیم، متوجه شدیم که بیشتر وقت آزمون اختصاصی خود را صرف پاسخگویی به سوال های زیست شناسی و شیمی کرده بود، فیزیک را شتاب زده پاسخ داده بود و فقط توانسته بود به دو سوال ریاضی پاسخ بدهد. در نتیجه، درصد ریاضی او که همیشه روی 80 درصد بود به 6 درصد کاهش یافته بود. بی شک، اگر این دانش آموز، به هر درس، وقت منطقی خودش را اختصاص می داد و در نهایت اگر وقت اضافی می آورد، سراغ درسی می رفت که پاسخگویی به سوال های آن، زمان بیشتری را می طلبد، حتماً رتبه بهتری کسب می کرد.
- کنکور، یک مسابقه است، نه یک امتحان. در امتحان شما اگر زیر 10 بگیرید قبول نشده اید، اما در مسابقه، نمرهء خاصی ملاک نیست؛ مهم است که از بقیه جلوتر باشید. برای سایر داوطلبان نیز آسان است؛ برای مثال، یک سال در گروه آزمایشی هنر، دارنده رتبه اول، تنها به درصد کمی از سوال های خواص مواد، پاسخ صحیح داده بود؛ از سوی دیگر، گاه سوال های یک درس آنقدر ساده است که تعداد قابل توجهی از داوطلبان به 100 درصد سوال ها پاسخ صحیح می دهند؛ در این صورت، حتی اگر به یک سوال هم پاسخ ندهید، در رتبه شما تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
- به نکته های کلیدی سوال، مثل قیدهایی مانند: بجز، همه، احتمالا و … که در سوال به کار می رود، توجه کنید. همچنین به منفی یا مثبت بودن هر یک از سوال ها دقت کنید و بدانید که از قدیم گفته اند: (فهم سوال، نیمی از پاسخ است.)
- سر جلسه آزمون، به هیچ چیز، جز سوالی که در پیش رو دارید، فکر نکنید. فکر کردن به اینکه خانواده، اولیای مدرسه یا دوستانم، چه انتظاری از من دارند یا اگر خراب کنم چه خواهد شد. نقشی جز پایین آوردن بازدهی و تمرکز شما ندارند. به خود بگویید که الان وظیفه ای جز پاسخگویی به سوال ها ندارید و فقط به حال فکر کنید و گذشته و آینده را فراموش نمایید.
- دو سال پیش، دانش آموزی می گفت که سرجلسهء آزمون، پاسخ همه سوال ها، به ویژه سوال های درس فیزیک، را فراموش کرده بودم. اما وقتی به خانه برگشتم و سوال ها روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت، به 80 درصد سوال ها پاسخ صحیح دادم. اول از این تفاوت در آمادگی و پاسخگویی متعجب شدم، اما به خاطر آوردم که من سر جلسه آزمون، آنقدر نگران نتیجه آزمون و حرف دوست و آشنا بودم که به همه چیز فکر می کردم جز سوالی که در پیش رویم بود.
- علامت زدن اشتباه سوال ها در برگه پاسخنامه، یکی از اشتباهات رایج داوطلبان است. بهتر است هر از گاهی شماره سوال پاسخنامه را را با شماره سوال دفترچه آزمون کنترل کنید. همچنین به هیچ وجه، پر کردن پاسخنامه را به دقایق آخر آزمون موکول نکنید. بهتر است که گزینهء صحیح هر سوال را بلافاصله در پاسخنامه پر کنید یا لااقل بعد پاسخگویی بعد از هر 10 سوال، پاسخنامه را پر نمایید.
- شروع فرآیند آزمون سراسری با دروس عمومی است. اگر یک یا برخی از درس های عمومی سخت بود، نگران و نا امید نشوید. اگر آمادگی لازم را دارید و با این وجود، درس یا دروسی برای شما دشوار است، به احتمال بسیار زیاد برای سایر داوطلبان نیز آن درس، سخت خواهد بود؛ پس نباید روحیه خود را ببازید، چون نتیجهء آزمون بر اساس یک درس تعیین نمی شود و شما می توانید با پاسخگویی بهتر به سوال های سایر دروس، رتبه و نتیجه خوبی کسب کنید.
- مدام دفترچه را ورق زدن و از این درس به آن درس پریدن، خود به خود باعث نگرانی و سردرگمی می شود؛ البته امکان دارد که شما در درس خاصی، استعداد و توانایی ویژه ای داشته باشید یا علاقه خیلی زیادی به یک درس بخصوص داشته باشید و بتوانید با سرعت زیادی به سوال های آن درس پاسخ دهید؛ در این صورت، پاسخ دادن به سوال های آن درس می تواند به شما روحیه بدهد. همچنین اگر در پاسخ به سوال ها، ترتیب درس ها را رعایت نکردید یا اگر سوالی را بدون پاسخ گذاشتید، در پاسخنامه هم شماره سوال ها را کنترل کنید؛ زیرا، همانطور که پیش از این گفته شد، علامت زدن اشتباه سوال ها در برگهء پاسخنامه، یکی از اشتباهات رایج کنکور است که باعث می شود با همین اشکال کوچک تا انتهای پاسخنامه، جواب ها را اشتباه علامت بزنید؛ پس بهتر است که هر از گاهی، شماره سوال پاسخنامه را با شماره سوال دفترچه آزمون تطبیق دهید.
- برای اینکه اکسیژن مناسب به مغزتان برسد، روی صندلی صاف بنشینید. اگر داوطلبی کمرش را خم کند یا به اصطلاح قوز کند، تبادل هوا بین ریه ها و فضای بیرون دچار مشکل می شود و به تدریج سطح اکسیژن خون پایین می آید و کارایی مغز افت می کند.
- در دقایق پایانی آزمون، ذهن و حافظه شما خسته تر از قبل است؛ بنابراین، به پاسخ هایی که داده اید، شک نکرده و آنها را دست کاری نکنید. به یاد داشته باشید که معمولا پاسخ دوم شما اشتباه آب در می آید.
- هر چند وقت یک بار، کمی آب بنوشید. سلول های مغزی، برای اینکه بتوانند خوب عمل کنند، به دو مادهء اصلی قند و اکسیژن نیاز دارند. آبی که کمی شیرین شده باشد نیاز شما را در این زمینه برآورده می کند. اما از نوشیدن آب زیاد نیز خودداری کنید؛ زیرا زمان برگزاری آزمون طولانی است و امکان دارد نیاز به سرویس بهداشتی پیدا کنید و رفت و برگشت به سرویس بهداشتی، بخشی از زمان پاسخگویی شما به سوال ها را خواهد گرفت.
- اگر احساس خستگی کردید، یک دقیقه عضلات بدن خود را بکشید. برای انجام این کار، کف پاهایتان را در امتداد ساق پا بکشید. همچنین دو دست خود را به طرفین باز کنید و عضلات سینه تان را در امتداد دو دست بکشید (حالتی مانند خمیازه کشیدن). انجام این عمل به مقدار قابل توجهی خستگی شما را رفع می کند.
- برای جلسهء آزمون لباسی راحت و خنک به تن کنید؛ در ضمن با خودتان یا بالاپوش و در صورت لزوم هدبند ببرید؛ زیرا امکان دارد که صندلی شما در جلسه آزمون، نزدیک فن یا در مسیر وزش باد کولر باشد و سردتان شود. گفتنی است که در جلسه آزمون، امکان جابجایی برای داوطلبان وجود ندارد.
- توجه کنید که اگر به هر دلیلی صندلیتان شما را اذیت می کند، حتما به مراقب گفته تا در صورت امکان جای شما را عوض کرده یا مشکلتان را برطرف کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت دیدگاه های پست با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را از مشاورین ما بپرسید.
“کاری از مرکز مشاوره تحصیلی آدنیا”