اختلال استرس

استرس فشار، روانی تنیدگی است که نام آن برای همه شناخته شده است. اگر از کسی سوال بپرسید؟ تا حالا دچار استرس شده اید؛ یا نه پاسخش مثبت خواهد بود. آیا مردم شناخت، درستی از استرس دارند؟

نخستین چیزی که باید درباره ی استرس بدانید این ست که استرس یا طبیعی است یا به صورت اختلال روانی. هنگامیکه رویدادی روزانه فرد را دچار مشکل کوتاهی می کند. و پس از چند روز برطرف می شود، فرد دچار استرس طبیعی شده است. استرس کم برای انسان نیاز است چون باعث سرعت بخشیدن به کارهایش می شود.

ولی اگر؛ استرس ماه ها در فرد باشد و زندگی روزمره، روابط خانوادگی و اجتماعی فرد را مختل کند فرد دچار اختلال استرس شده است. در چنین شرایطی فرد باید به روان درمانگر مراجعه کند.

استرس

استرس یک حالت ناخوشایند روانی است که در انسان تنش پدید می آورد. تحمل این تنش برای فرد رنج آور و آزاردهنده است و فرد؛ توانایی مقابله و کنترل این تنش را ندارد.

تفاوت استرس و اضطراب

برخلاف اضطراب، در استرس فرد از دلیل احساس و تنش روانی خود آگاه است. اما توانایی مدیریت و کنترل استرس را ندارد. استرس می تواند، به دلایل درونی یا دلایل محیطی و بیرونی در فرد بروز پیدا کند.

ptsd (استرس پس از حادثه)

یک اختلال جدی روانپزشکی است. که سالانه هزاران نفر را متأثر اختلال استرس پس از سانحه می کند. و تجربه یک رویداد آسیب زا یا شاهد بودن آن می تواند به این اختلال منجر شود. پس از هر حادثه تلخی مانند سیل و زلزله که بحران های بسیاری را برای افراد به دنبال دارد، آغاز می شود. لذا؛ یک حادثه تلخ، حادثه ای است که ما در آن احساس خطر می کنیم. همچنین در پی آن زندگی ما در معرض تهدید قرار می گیرد.

رویدادهای آسیب زا

البته نحوه رویارویی ما با رویدادهای آسیب زا متفاوت است. برخی افراد از هیچ، یک از آثار زیان بار آن رنج نمی برند. بالعکس برخی دیگر بعد از تجربه کردن یا مشاهده یک رویداد آسیب زا، آن را با بازگشت به گذشته و یا از طریق کابوس های تکراری شبانه، به طور مداوم تکرار میکنند. برخی افراد ممکن است از موقعیت هایی که یادآور آن رویداد است؛ خودداری کنند. واکنش این افراد در آن هنگام درماندگی، خوف و یا وحشت است.

علائم

بعد از یک تأخیر چند هفتگی و یا چند ماهه؛ شروع می شود. این علائم معمولاً در طی 6 ماه پس از حادثه ناگوار ظاهر می شوند. بسیاری از افراد، در این شرایط احساس غم عمیق، افسردگی، اضطراب، احساس گناه یا عصبانیت می کنند. البته اختلال استرس پس از سانحه در کودکان پیچیده تر از بزرگسالان است.

فلاش بک و کابوس

تکرار شدن مداوم آن حادثه در مقابل شما، ممکن است به صورت فلاش بک در طی روز و یا کابوس در خواب شود. ممکن است آنقدر واقعی به نظر برسند، که شما احساس کنید واقعاً آن حادثه در حال اتفاق افتادن است. شما آن را در ذهن خود می بینید ولی آن اتفاقاتی که در آن لحظه دچار شدید تکرار می شود اعم از ترس، تعریق و غیره…

دوری گزینی و بی تفاوتی

دوباره زنده کردن خاطرات ممکن است، بسیار افسرده کننده باشد. به همین دلیل ممکن است شما به آن ها بی توجهی کنید. حتی خود را سرگرم حل کردن جدول و سرگرمی های دیگری کنید. همچنین از افرادی که حادثه را به شما یادآوری می کنند اجتناب کنید.

در حالت گارد به سر بردن

ممکن است همیشه در حال آماده باش به سر ببرید؛ گویی که منتظر خطر می باشید. این امر موجب می شود، شما عدم آرامش را تجربه کنید. باعث احساس استرس و بی خوابی شما می شود. البته این بی قراری و نا آرامی نیز از دید اطرافیان پنهان نیست.

علائم فرعی دیگر اعم از

دردهای عضلانی

افزایش ضربان قلب

سردرد و ترس حملات آن

پانیک افسردگی

نوشیدن الکل

مصرف مواد مخدر از جمله مسکن ها

در این موضوع همه خوش شانس نیستند. حدود یک سوم افراد که متوجه علائمشان می شوند، سخت با پیش آمدها کنار می آیند. گویی که راه خلاصی وجود ندارد. این علائم اگر چه ذاتاً طبیعی می باشند، ولی در صورت ادامه پیدا کردن تبدیل به مشکل می شود. و به آن بیماری پس از حادثه یا ptsd گفته می شود.

درمان

ptsd دارای دو وجه جسمانی و روانشناسی است. که از درمان های روانشناسی می توان روان درمانی، درمان شناختی رفتاری، حساسیت زدایی، باز پردازش حرکات چشم، اشاره کرد.

روان درمانی

درمان اختلالات شخصیتی رفتاری، با استفاده از گفتگو کردن، گوش کردن وراهنمایی کردن بیمار.

درمان شناختی درمانی

یا cbt بهترین درمان و موفق آمیز ترین درمان در این زمینه است. این درمان به بیمار کمک می کند که افکار و احساساتی که رفتارها را تحت تأثیر قرار می دهند درک کنند. افراد یاد می گیرند؛ الگوهای فکری مخرب را در ذهن خود تغییر بدهند.

حساسیت زدایی

در این شیوه فرد را در موقعیت هراس به صورت حساب شده و ایمن قرار می دهند. ابتدا در ذهن و با کمک قوه تخیل و سپس در واقعیت.

باز پردازش حرکات چشم

زمانی که دچار استرس می شوید چشم ها نا خودآگاه به سرعت حرکت می کنند. ولی اگر در این هنگام، کنترل حرکات چشم را به دست بگیرید

ناآگاه از شدت استرس کمتر می شود.

نتیجه تمام مطالب گفته شده در یک چیز جمع آوری شده. سعی کنید با راجع به استرس و حادثه پیش آمده صحبت کنید. تخلیه انرژی صورت بگیرد، نه به صورت جداسازی احساسی و عقلانی، بلکه همراه با تخلیه احساسات مانند گریه کردن در هنگام توضیح یک حادثه ای که برایتان اتفاق افتاده است. پنهان سازی و یا جداسازی نه تنها به بهبود کمکی نمی کند شاید عواقب بدتر و خطرناک تری نیز به همراه داشته باشد.

 

 

“کاری از انجمن روانشناسی گروه علمی فرهنگی آدنیا”

6 پاسخ
  1. مینا شهسواری
    مینا شهسواری گفته:

    من یکی از بزرگترین دغدغه هام اینه که بتونم استرسم رو کنترل کنم
    هر چقدرم تمرین می کنم نمیشه
    ممنون از پستتون

    • انجمن روانشناسی
      انجمن روانشناسی گفته:

      می توانید بسته های مشاوره ای ما را تهیه کرده و با مشاورین ما در ارتباط باشید.
      موفق باشید.

  2. ساجده
    ساجده گفته:

    سلام و خسته نباشید خاستم ادرس شما رو در شبکه های مجازی اگر دارید داشته باشم از بیان مطالبتون خوشم اومد هم مختصر و هم کامل است

دیدگاه ها غیر فعال است.