سازمان سنجش آموزش کشور مسئول ثبت نام آزمون سراسری در کشور می باشد، ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد همانند آزمون سراسری به صورت اینترنتی و از سایت سازمان سنجش انجام می شود.

زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد معمولا در آذر ماه می باشد.

 

اطلاعیه

برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از دو طریق زیر با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را مطرح کنید:
۱) از قسمت دیدگاه های پست
۲) با پر کردن فرم مشاوره تحصیلی در صفحه بسته های مشاوره ای

پیشنهادات مهم:

1. دانشجویانی که مشغول به تحصیل هستند باید تا پایان تاریخ ثبت نام از ادامه تحصیل خود انصراف دهند، در غیر این صورت حتی با پذیرفته شدن در آزمون کارشناسی ارشد قبولی آنها باطل تلقی می شود، و هیچ اقدام دیگری مؤثر نخواهد بود.

2. پس از پایان مهلت ثبت نام نمی توان تغییری در کد رشته ها و حوزه امتحانی ایجاد کرد.

3. کد رهگیری دریافت شده پس از تکمیل فرم، ثبت نام از اهمیت بالایی برخوردار است. (در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشید)

4. داوطلبان باید شماره پرونده (یک عدد 7 رقمی) و کد رهگیری (یک عدد 16 رقمی) خود را تا اعلام نتایج نهایی نزد خود نگه دارند.

5. از به همراه داشتن تلفن، ماشین حساب و لوازم غیر ضروری در آزمون خودداری فرمایید.

مدارک لازم قبل از ثبت نام

1.مدارک شناسایی و تحصیلی

2. سریال کارت اعتباری خریداری شده از سایت سازمان سنجش

3. فایل عکس اسکن شده

شرایط آزمون کارشناسی ارشد

آزمون کارشناسی ارشد دارای شرایط عمومی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و شرایط اختصاصی ذکر شده در ذیل می باشد:

1. داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه ای

2. فضلا و طلاب حوزه های علمیه بر طبق مدارک صادر شده توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه باید دوره سطح 2 را گذرانده باشند. و فقط می توانند در یکی از کد رشته های گروه علوم انسانی ثبت نام نمایند

3. پذیرفته شدگان نهایی دوره های روزانه در آزمون ورودی های دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته، در صورت انصراف یا عدم ثبت نام از رشته پذیرفته شده خود حق شرکت در آزمون سال بعد را نخواهند داشت. دانشجویانی که در رشته های تحصیلی دوره های شبانه، مجازی و پردیس خودگردان، پیام نور، دانشگاه های آموزش عالی، غیر انتفاعی و غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در آزمون دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته انصراف داده و ثبت نام نکرده اند با رعایت ضوابط در سال آینده حق شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

4. دانشجویانی که سال آخر مقطع کارشناسی پیوسته یا نا پیوسته هستند، اگر معدل آنها زیر 12/00 باشد مجاز به شرکت و ثبت نام در این آزمون نخواهند بود.

5. دانشجویانی که در دوره روزانه به آموزش رایگان تعهد دارند، باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد، به خدمت مشغول شوند.

6. پذیرفته شدگان شاغل در وزارت خانه ها، سازمان ها و نهاد های دولتی که دارای آموزش رایگان می باشند باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد، در این مکان ها به اشتغال بپردازند.

7. بورس تحصیلی به هیچیک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تعلق نمی گیرد.

انواع سهمیه ها

1. سهمیه رزمندگان و ایثارگران

2. سهمیه برگزیدگان علمی کارشناسی

3. سهمیه حافظان کل قرآن مجید

سهمیه برگزیدگان علمی دوره های کارشناسی

برخی از شرایط تسهیلات آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره های کارشناسی و ارشد که به کلیه دانشگاه ها و موسسات عالی ابلاغ شده است که افراد دارای شرایط، نهایتا تا یک سال تحصیلی پس از زمان آموزش و (فقط یکبار) با شرکت در آزمون و کسب حداقل 90% نمره در هر کد رشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

شرایط آن بر اساس 5 مورد زیر می باشد:

  • برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیاد های علمی _ دانشجویی
  • دانشجویان نمونه کشوری در دوره های کارشناسی با معرفی به سازمان امور دانشجویان
  • رتبه های اول تا سوم نهایی دوره های جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره های کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت 50% در دستاورد حائز رتبه
  • دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته که در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیم سال تحصیلی دانش آموخته اند.
  • دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته که در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود طی چهار نیم سال تحصیلی دانش آموخته اند.

سهمیه حافظان کل  قرآن مجید

جهت اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید به جز اتباع خارجی که خواهان استفاده از مزایای آن می باشند با توجه به توضیحات زیر باید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نموده و بند مربوط آن را در تقاضا نامه اینترنتی علامتگذاری نمایند.

الف) از سال 98 به بعد آزمون مستقل شناسی صحت حفظ برگذار نخواهد شد.

ب) متقاضیان باید مدرک تحصیلی (حافظ درجه 3) را ارائه نمایند.

ج) پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد اسامی داوطلبان دیپلم و زیر دیپلم از طرف سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع داده شود.

د) معرفی شدگانی که دیپلم و زیر دیپلم هستند اگر دارای مدرک تخصصی حفظ باشند ضروریست برای اخذ مدرک کارشناسی

علوم قرآن و حدیث طبق زمان اعلام شده، به ارسال مدارک طبق اطلاعیه، به سازمان مربوطه اقدام نمایند.

ه) افرادی که دارای مدرک و انتخاب رشته خود بعد از شرکت در آزمون و اعلام نتایج اقدام نمایند.

و) حافظانی که در سال های گذشته با بهره گیری از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده اند. برای ادامه تحصیل و استفاده مجدد از این سهمیه در مقطع کارشناسی ارشد، مجاز نخواهند بود.

ز) حافظانی که در سال های گذشته تحصیلی خود برای اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث از این سهمیه استفاده کرده اند، باید به معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند و با دریافت گواهی معدل کارشناسی صحیح خود اقدام به درج آن در تقاضا نامه اینترنتی آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته نمایند.

ضرایب دروس

آزمون های ورودی دوره های کارشناسی ارشد شامل رشته ها و گرایشهای مربوط به آن می باشد، که هر کدامیک از این گرایشها شامل: کد ضریب و ضرایب دروس امتحانی مخصوص به خود هستند.

روش های دریافت کارت ورود به جلسه

1. مراجعه به سایت سازمان سنجش به ادرس www.sanjesh.org

2. بعد از مراجعه به سایت روی لینک “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد” کلیک می کنید.

3. سپس از منوی راست گزینه “ورود به سیستم” را انتخاب می کنید.

4. یکی از دو روش نمایش داده شده در عکس زیر را انتخاب کرده و وارد اطلاعات شخصی خود شوید و کارت خود را دریافت کنید.

ثبت

مشاهده نتایج اولیه

پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد نتایج اولیه آن به صورت کارنامه در اختیار داوطلبین قرار می گیرد، و شما می توانید رتبه و تراز و همچنین وضعیت مجاز بودن خود را برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مشاهده کنید.

متقاضیان رشته محل های دانشگاه آزاد نیز می توانند نتایج خود را در همین کارنامه مشاهده کنند.

زمان و نحوه اعلام نتایج اولیه

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد معمولا یک ماه پس از برگزاری آزمون، تقریبا اواسط خرداد ماه اعلام می شود.

معمولا اعلام نتایج در سایت www.sanjesh.org منتشر می شود. شما با ورود به این سایت می توانید از منوی سمت راست بر روی گزینه سراسری کلیک کنید، سپس در صفحه مورد نظر گزینه اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری را انتخاب نمایید. شما در این صفحه با دو گزینه جستجو رو به رو هستید:

1. بر اساس شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام

2. بر اساس شماره شماره پرونده و مشخصات فردی

نحوه انتخاب رشته

بعد از اعلام نتایج متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند نسبت به تعیین و ثبت کد رشته خود اقدام کنند.

معمولا زمان انتخاب رشته در دهه دوم خرداد ماه برگزار می شود.

طریقه انتخاب رشته

1. مراجعه به سایت www.sanjesh.org 

2. از منوی راست، گزینه کارشناسی ارشد را انتخاب کنید.

3. روی عبارت ” سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد پیوسته (کارنامه نتایج اولیه و انتخاب رشته) کلیک کنید.

4. سپس در صفحه ی باز شده جدید گزینه انتخاب رشته را انتخاب کنید.

ثبت

5. با دو روش زیر می توانید وارد سیستم انتخاب رشته شوید:

الف) شماره پرونده، شماره پیگیری ثبت نام

ب) شماره پرونده، شماره داوطلبی، کد ملی

6. بعد از اعمال مراحل بالا با صفحه میزکار خود مواجه می شوید، شما می توانید روی گزینه انتخاب رشته کلیک کنید و حداکثر صد کد رشته محل را انتخاب کنید.

توصیه هایی در انتخاب رشته

  • متقاضیانی که در هنگام ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور اعلام علاقه مندی نکرده اند، می توانند با واریز وجه معین و اخذ شماره سریال علاقه مندی کد رشته محل های دانشگاه های ذکر شده را فرم انتخاب رشته خود وارد کنند.
  • داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته خود از امتیازات و میزان تاثیر معدل در آزمون خود مطلع باشند و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایند. شما می توانید با انتخاب چندین کد رشته بر طبق علایق خود اولویت بندی کنید و انتخاب رشته درست و صحیحی داشته باشید.

زمان و نحوه مشاهده نتایج نهایی

پس از انتشار نتایج اولیه کارشناسی ارشد و ثبت کد رشته ها، متقاضیان باید نتایج نهایی آزمون خود را مشاهده کنند. زمان دریافت نتیجه و مشاهده آن تقریبا یک ماه بعد از آزمون (اوایل شهریور) اعلام می شود. پس از انتشار نهایی، پذیرفته شدگان می توانند از دانشگاه محل قبولی خود ثبت نام کنند.

نحوه اعلام نتایج نهایی

داوطلبان پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش می توانند از بخش کارشناسی ارشد وارد “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد” شوند و در صفحه ی بعد روی دکمه “ورود به سیستم” کلیک کنید، دواطلبان با دو روش زیر می توانند وارد صفحه ی میزکار خود شده و نتایج نهایی را مشاهده کنند.

1. شماره پرونده و مشخصات فردی

2. شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام

بعد از وارد کردن اطلاعات فردی وارد صفحه ی جدیدی می شوید و با انتخاب گزینه مشاهده نتایج نهایی، محل قبولی داوطلب نمایش داده خواهد شد.

ثبت

نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان در دانشگاه

داوطلبان باید در مرحله اول باید به دانشگاه پذیرفته شده خود به پایگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه مراجعه کرده اند و از مدارک لازم و زمان ثبت نام مطلع شوند. نکته حائز اهمیت این است که برخی از دانشگاه ها زمان و تاریخ دقیقی را برای ثبت نام مشخص نمی کنند، از این رو سازمان سنجش مدت زمان مشخصی را تعیین کرده و در سایت خود اعلام می نماید. در صورت عدم پیگیری و مراجعه متقاضی  انصراف از ادامه تحصیل تلقی می گردد.

نکته دیگر قابل ذکر این است که اگر داوطلبان از محل قبولی خود رضایت نداشته باشند یا به اشتباه انتخاب رشته کرده اند می توانند درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد را بدهند. به متقاضیان توصیه می شود در همان رشته محلی که قبول شده اند ثبت نام نمایند. و امیدوار به تکمیل ظرفیت نباشند که احتمال حذف آن در کارشناسی ارشد وجود خواهد داشت.

نحوه و زمان ثبت نام در دانشگاه

برای ثبت نام در دانشگاه دو روش کلی وجود دارد:

1. مراجعه غیر حضوری (اینترنتی) : متقاضیان می توانند با ورود به سایت دانشگاه پذیرفته شده، نسبت به ثبت نام اینترنتی خود اقدام نمایند.

2. مراجعه حضوری : مراجعه حضوری متقاضی به دانشگاهی که پذیرفته شده است.

گام اول برای ثبت نام غیر حضوری (ثبت نام الکترونیکی یا اینترنتی) :

  1. اسکن مدارک زیر و ذخیره آن
  2. عکس تمام رخ 4*3 که حجم آن کمتر از 500 کیلوبایت و فرمت jpg باشد.
  3. اصل شناسنامه و کپی از صفحات اول و دوم
  4. مدارک کارشناسی : یکی از مدارک ریز نمرات، داشتن گواهینامه موقت
  5. مدرک کاردانی برای افرادی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ناپیوسته هستند
  6. مدارک وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان)
  7. مدارک مشخص کننده مرخصی سالانه برای کارمندان دولت
  8. گواهی رتبه اولی تایید شده توسط دانشگاه یا موسسه عالی آموزش عالی (مربوط به پذیرفته شدگان رتبه اول)

گام دوم برای ثبت نام حضوری (تحویل مدارک مورد نیاز)

پذیرفته شدگان پس از انجام ثبت نام اینترنتی با داشتن مدارک ذیل

  1. اصل تمامی مدارک اسکن شده
  2. دریافت رسید ثبت نام الکترونیکی و تحویل آن به دانشگاه

به ثبت نام خود اقدام نمایند.

 

اطلاعیه

برای کسب اطلاعات بیشتر و در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از دو طریق زیر با ما در ارتباط بوده و سوالات خود را مطرح کنید:
۱) از قسمت دیدگاه های پست
۲) با پر کردن فرم مشاوره تحصیلی در صفحه بسته های مشاوره ای

 

“کاری از انجمن مشاوره گروه علمی فرهنگی آدنیا”