چگونه وفاداری مشتری را افزایش دهیم؟

تسلط بر خواسته مشتریان و افزایش وفاداری مشتری جز مهمی از موفقیت کسب‌وکار محسوب می‌شود . این مورد، همان عاملی است که قدرت تبدیل خریداران یک کالا به مشتریان دائمی را دارد. تنها مشکل این است که هیچ راه ساده­ ای برای الهام بخشیدن به وفاداری مشتری وجود ندارد. فروش دائم و تبلیغات جذاب تا حدودی می‌تواند شما را به این هدف نزدیک کند؛ اما این بدان معنا نیست که شما قدرتی ندارید. جدای از این­ها می‌توان به انواع مختلفی از تاکتیک‌های آزمایش‌شده تکیه کرد. اما در ابتدا به این بپردازیم که چرا اصلا به وفاداری مشتری اهمیت داده می­شود؟

 

چرا وفاداری مشتری مهم است ؟

مشتریان شما مهم‌ترین بخش کسب‌وکار شما هستند. بدون مشتری کسب‌وکار هیچ معنایی ندارد. ممکن است فکر کنید:

“چرا باید یک استراتژی برای وفاداری مشتری پیاده ­سازی شود؟”

دلیل این امر این است که زمانی که مشتریان نسبت به برند شما بیشتر احساس وفاداری می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که برای خرید برند شما را به دیگران معرفی کنند. علاوه بر این، افزایش وفاداری مشتری به معنی افزایش ارزش عمر مشتری برای اغلب کسب و کارها است. به عبارت دیگر، هزینه کردن برای جذب یک مشتری جدید هفت برابر بیشتر از حفظ یک مشتری جدید است.

خوشبختانه راه‌هایی برای بهبود وفاداری وجود دارد. این راه­ ها به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی از زمان و پول نیاز دارند و همچنین شور و اشتیاق و تعهد مشتریان را افزایش می‌دهند. به طور خلاصه، شما باید تا جایی که ممکن است مشتریان خود بشناسید و سپس در راستای خواسته‌های آن­ها عمل کنید. هدف نهایی پرورش روابط معنی‌داری است که قادر به دفع حملات رقبا و ایجاد پایداری در طول زمان می­ باشد. با این پایه ی محکم و استوار، شما نه تنها در حرکت خواهید بود بلکه مسیر رسیدن به اهداف خود را نیز تقویت خواهید کرد.

بنابراین، اجازه دهید به سراغ استراتژی‌های افزایش وفاداری مشتری و نحوه ی حفظ مشتریان برویم:

  • یافتن یک ارزش پیشنهادی جذاب

ابتدا، با یک ارزش پیشنهادی جذاب شروع کنید. با جزئیاتی درباره اینکه چه کسی هستید و در تلاش برای رسیدن به چه چیزی می­ باشید. اما توجه داشته باشید که، به جای نوشتن پیشنهادات کلی، بهتر است خریدار خاص را مورد هدف قرار دهید.

برای نتیجه­ گیری مطلوب، نیاز به یک تحقیق رقابتی می­باشد تا این پیشنهاد واقعا بی نظیر باشد. همچنین می‌توانید یک تست A/B از پیشنهاد خود، انجام دهید تا مطمئن شوید که واقعا با مخاطب هدف در ارتباط است. اساسا، هنگام خواندن متن پیشنهاد، افراد باید وسوسه شوند تا محصولات شما را بخرند و احساس کنند می‌خواهند جزئی از چیزی بزرگ‌تر (ماموریت برند شما) شوند.

 

  • ایجاد یک جامعه متعهد برای حفظ مشتریان

استفاده از کانال‌های اجتماعی پررونق برای پرورش یک جامعه وفادار در اطراف کسب‌وکار راهی موثر است. از طریق جریان ثابتی از پست‌ها، توضیحات، مقالات، ویدئوها و تصاویر، داستان خود بازگو نمایید. برگزاری رقابت‌های رسانه‌های اجتماعی برای جذب محتوای تولید شده توسط کاربر و ارائه پاداش برای بهترین موارد، نیز از جمله راه های دیگر است.

علاوه بر استقرار این تاکتیک‌ها، باید یاد بگیرید، که به دقت به مشتریان خود گوش دهید. در گفتگوهای پر جنب و جوش شرکت کنید و از اینکه شخصی شوید، خجالت نکشید. به خاطر داشته باشید که می‌توانید از ابزارهای نظارت اجتماعی برای اشاره به برند، استفاده کنید. همه چیز درباره نقل یک داستان می­باشد.

 

  • اثبات اجتماعی

یکی از بهترین ابزارها برای تقویت اقتدار و اعتبار برند شما، اثبات اجتماعی است، که به تاثیر مثبت شما بر رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد. راه‌های زیادی برای انجام این کار حیاتی وجود دارد. برای نمونه، می‌توانید اینفوگرافیک منتشر شده توسط منابع معتبر را به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، شما مصرف کنندگان خود را اغوا کنید تا مقالات و گواه بر وب سایت‌هایی مانند Yelp را بنویسید. همچنین ممکن است این امکان وجود داشته باشد که تعدادی از تایید برخی افراد مشهور را به دست آورید و با انفلوئنسرهای برجسته در جایگاه خود ارتباط برقرار کنید. با استفاده از یک راه‌حل از قبیل Feedier، شما قادر به جمع‌آوری نظرات مشتریان، زمانی که احساس خوبی دارند، هستید. همه چیز در وابسته به “مناسب” بودن است، سوال کردن از چیز درست.

 

  • کلید رضایت مشتری، نحوه­ ی ارائه خدمات به مشتری است.

خدمات مشتری نقش مهمی در پرورش وفاداری دارد. بنابراین لازم است وقت بگذارید تا کسب‌وکار خود را از نقطه‌نظر مشتریان خود مشاهده کنید. راه­های ارتباط با خود را برای مشتریان آسان کنید که با شما تماس بگیرند. اطلاعات تماس دقیق خود را به موقع در اختیار افراد قرار دهید.

بیشتر مصرف کنندگان انتظار دارند که برندها نهایتا در مدت زمان چهار ساعت واکنش نشان دهند. ممکن است این کار سخت به نظر برسد، اما راه اندازی ربات چت به کانال‌های اجتماعی شما یا وب سایت تاکتیک خوبی است. این دستیاران دیجیتالی می‌توانند نرخ واکنش شما را بهبود بخشند و یک سرویس 24 ساعته ارائه دهند.  در این فرآیند شما رضایت مشتری را افزایش خواهید داد و از تبلیغات کلامی منفی اجتناب می‌کنید و حتی می‌توانید مشتریان ناراضی را به طرفداران وفادار تبدیل کنید. این یکی از روش‌های خوب برای جلب وفاداری مشتری است.

 

  • تقویت تجربه کاربری (UX) شگفت انگیز

وب سایت بزرگ و نرم افزار UX یک وسیله قدرتمند برای هدایت وفاداری مشتری است. اگر برای کسب‌وکار خود سایتی نداشته باشید، ناگفته نماند که باید یک سایت بسازید. اما علامت‌های تجاری که حضور آنلاین­شان را ایجاد کرده‌اند نباید به آن کفایت کنند، چون برای بهتر کردن آن بایستی سخت تلاش کنند.

علاوه بر این، بهبود کاربری، سرعت بارگیری و قابلیت استفاده سایت، از دیگر عوامل موثر است. در صورت کمبود مهارت‌ها و منابع، تحقیق آنلاین خود را انجام دهید و موسساتی را پیدا کنید که در ایجاد وب سایت‌های کاربردی تخصص دارند. سرمایه‌گذاری باید لازمه سود تقسیمی را در این مسیر مهیا کند.

 

  • صحبت کردن با مشتریان و گوش دادن به آن­ها

زمانی که در فرآیند به حداکثر رساندن جذب مشتری گرفتار می‌شوید، امکان غفلت از مشتریان موجود، وجود دارد. شما نمی‌توانید این اشتباه را انجام دهید چون آن‌ها ارزش بسیار زیادی دارند. بنابراین نیاز به اقداماتی همچون برنامه های وفاداری با پشتیبانی داده­ ی مشتریان، وجود خواهد داشت. افراد را جذب کنید و به دنبال اطلاعات بیشتر از آن‌ها باشید.

در امتداد این مسیر مشوق های مختلفی مانند تخفیف محصولات آینده یا کارت های هدیه رایگان ارائه دهید. با ایمیل های شخصی تبریک تولد یا سالگرد مشتریان خود را خوشحال کنید.

 

  • گردآوری یک تیم قوی

کارمندان قلب و روح برند شما هستند. آن‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌ها و تخصص خود، بایستی در راستای فرهنگ شما گام برداشته و با ماموریت شما ارتباط برقرار کنند. برای اطمینان از این نوع هماهنگی داخلی، باید یک سیاست استخدام جامع در محل داشته باشید و به طور کامل برای مصاحبه‌ها آماده شوید و در این جلسات انتظارات خود را به روشنی بیان کرده و نقش‌ها و مسئولیت‌ها را مشخص کنید و زمانی که تازه­واردان بلندپروازی می‌کنند، به آن‌ها فرصت‌های توسعه شغلی می‌دهند.  آن‌ها را تشویق کنید تا نکات و توصیه‌های خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی و یا پست‌های وبلاگ به اشتراک بگذارند.

آن‌ها را در مصاحبه‌ها و فیلم­ های جالب پشت صحنه‌های نمایش در اتفاقات روزمره شرکت برجسته نمایید. از پنهان کردن پشت این نمای خارجی سرد شرکت اجتناب کنید؛ بهترین ویژگی آنها را به نمایش بگذارید.

 

  • در آغوش گرفتن شفافیت و مسئولیت ­پذیری

در عصر اطلاعات، مشتریان مدرن به شدت در مورد اینکه کسب و کارهای شفاف و مسئولیت‌پذیر چه هستند، وفق پیدا می­کنند. برای ارسال سیگنال‌های مثبت به اشتباهات خود اعتراف کنید و مسئولیت آن‌ها را بر عهده بگیرید. کمی روشن کنید که چطور کار می‌کنید و بهترین تجارب صنعت را انتخاب می‌کنید. هیچ وقت اطلاعات را مبهم نکنید. در نهایت، راه‌های افزایش مسئولیت اجتماعی و شراکت اجتماعی را بررسی کنید.

از جنبش‌های ناموافق محلی اجتناب کنید و درمورد موضوعاتی که جامعه را دچار مشکل می کند موضع بگیرید. خرید از تامین‌کنندگان محلی و به روشی که پایدار است. هنگام رسیدن به این اهداف، مدیریت، مدیران و کارمندان در یک سطح مشابه باقی بمانند.

اینها مواردی بودند که می‌توانید برای افزایش وفاداری مشتری اتخاذ کنید. در آینده مثال­های کاربردی در راستای افزایش مشتری توسط انجمن کسب و کار گروه علمی و فرهنگی آدنیا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

منبع: feedier.com

“کاری از انجمن کسب و کار گروه علمی فرهنگی آدنیا”

2 پاسخ
  1. محرم صفری
    محرم صفری گفته:

    با تشکر از مطلب مفیدی که گذاشتین لطفا در زمینه ی کسب و کار بیشتر مطلب بزارید با تشکر

    • داود سعیدپور
      داود سعیدپور گفته:

      ممنون بابت توجه شما؛ حتما در آینده مطالب بیشتری در سایت قرار می گیرد.

دیدگاه ها غیر فعال است.